Cum pot să văd ce reclame au competitorii mei pe Facebook

Analiza competiției reprezintă un pas foarte important în crearea strategiei de marketing online. Slavă Domnului că totul este online și poți urmări foarte ușor fiecare mișcare a competitorilor tăi. Fie că dai un search pe Google și vezi care sunt anunțurile lor plătite sau le urmărești conturile de social media, important este ca din când în când să tragi un ochi la activitățile lor.

Un lucru foarte simplu pe care poți să îl faci este să verifici dacă business-urile din aceeași nișă cu tine au reclame active pe Facebook sau Instagram.

Fiecare pagină de Facebook are în timeline o secțiune denumită „Transparență privind pagina” (Page Transparency), care cuprinde următoarele informații:

  1. Data creării paginii de Facebook
  2. Țara sau țările principale din care este gestionată pagina
  3. Numărul de persoane din fiecare țară care gestionează pagina
  4. Numele anterioare ale paginii, în cazul în care aceasta și-a schimbat numele de-a lungul timpului
  5. Numărul paginilor unite cu pagina respectivă după data de 6 septembrie 2018
  6. Numele organizației sau organizațiilor care dețin pagina sau au alte roluri în pagină
  7. Mențiunea că pagina aparține unei organizații controlate de stat
  8. Mențiunea că pagina respectivă rulează sau nu reclame pe rețelele sociale la momentul verificării transparenței paginii
  9. Analizând transparența paginii EMAG, observăm că:

reclame-emag

Pagina a fost creată în data de 12 ianuarie 2010
Pagina este gestionată de persoane din 4 țări diferite (România, Polonia, Cehia și Germania)
În fiecare țară există un număr diferit de persoane care gestionează pagina: România (53), Polonia (2), Cehia (1), Germania (1)
Numele paginii nu a fost schimbat niciodată
Pagina nu a fost unită cu nicio altă pagină
EMAG are în prezent reclame active
Dacă dai click pe „Go to Ad Library”, vei ajunge aici (Ad Library).

Ad Library este locul magic în care poți să verifici orice pagină de Facebook dacă are sau nu reclame active.

Revenind la studiul de caz EMAG, putem observa că sunt active câteva zeci de reclame. Era de așteptat ca EMAG să aibă un buget de marketing generos și să aibă active multiple reclame.

Facebook pune la dispoziție diferite filtre și sortări, astfel încât poți vizualiza rapid doar reclamele afișate pe anumite platforme (Facebook, Instagram, Messenger sau Audience Network) în anumite țări sau perioade de timp (ultima zi, ultimele 7/30/90 zile).

Fiecare reclamă pe care o vezi în Ad Library conține câteva elemente cheie:

  • Data la care a fost activată reclama
  • Platformele pe care rulează
  • ID-ul reclamei
  • Reclama propriu-zisă (descriere, imagine, titlu, call-to-action)
  • Mențiunea că reclama este dinamică (opțional) – reclama are mai multe versiuni, respectiv mai multe variante de imagini și text, iar Facebook le combină automat astfel încât să aducă cele mai bune rezultate
  • pentru audiența setată
  • facebook ads

Tips: Ordonează reclamele astfel încât să le vezi pe cele mai vechi și cu cele mai multe afișări. Dacă aceste reclame mai sunt încă active, înseamnă că aduc rezultate bune pentru audiența respectivă. Din păcate nu poți vedea care este publicul căruia i se adresează, însă reclamele competitorilor pot reprezenta o sursă de inspirație pentru propriile reclame.

Secțiunea privind transparența paginii nu poate fi ștearsă sau ascunsă pentru utilizatori. Tot ceea ce poți face este să ceri echipei Facebook să șteargă anumite informații, precum: țara din care este gestionată pagina, organizația sau persoana care deține pagina și partenerii paginii care o pot gestiona.

Tips: În cazul partidelor politice poți vedea și bugetul investit de acestea în reclamele pe rețelele sociale. Dacă ești curios/curioasă, caută în Ad Library numele partidelor care te interesează și o să găsești toate informațiile.