Vremea s-a răcit, temperaturile au scăzut, copacii și-au pierdut frunzele, iarna ne bate la usă. Din păcate, copilașii noștri își vor petrece tot mai mult timp în casă. Oare în ce activități îi putem include, pentru ca timpul să treacă într-un mod mai plăcut pentru ei.
În afara activităţilor de rutină care se petrec în casă, la care copilul poate să participe la orice vârstă (ca parte activă sau doar ca observator), există şi o listă de activităţi specifice stadiului de dezvoltare a copilului.
Încercaţi să nu suprasolicitaţi copilul. Chiar dacă pentru un părinte, a stimula cognitiv şi senzorial copilul pare o necesitate, această stimulare, chiar şi sub formă de joc, trebuie realizată într-o anumită măsură, astfel încât să îi permită copilului suficient timp de relaxare şi de auto-descoperire. Prea multă stimulare îl va determina să fie anxios, agitat şi obosit.
Recomand a se alege o activitate sau două pe zi, iar rotaţia activităţilor să fie făcută schematic. Cu toate că aceste activităţi sunt sub formă de joc, ele activează stimuli externi care acţionează asupra creierului ca unealtă de învăţare.
Prea mulţi stimuli manipulaţi alternativ şi aleatoriu, vor suprasolicita copilul. Acest lucru nu înseamnă că nu ne putem juca spontan, este chiar recomandat, iar pentru o mai bună înţelegere a conceptului, voi recurge la o paralelă cu viaţa adultă.
Cum reacţionaţi la o zi în care aveţi următorii stimuli: două ore de povestit, o oră pauza de cafea, o oră de discuţie la masa de prânz, un joc cu câinele, un joc de şah, un ceai, o partidă de salsa, o alergare în jurul blocului de o oră, o altă masă, un somn, va treziţi, iar prietena dumneavoastră începe să bată o tobă de jucărie şi să sufle într-o trompetă lângă dumneavoastră, zâmbind.
Toţi avem nevoie de odihnă şi de relaxare. Pentru a se regenera şi a îşi păstra proprietăţile, simţurile noastre au nevoie şi de repaos. Avem nevoie de linişte, de întuneric, de lipsa stimulilor.
Un bebeluş la această vârstă are nevoie de mai mult timp pentru el, pentru a descoperi singur lumea, cu puţin ajutor din partea părinţilor.
Dacă este inclus în viaţa de zi cu zi ( poți muta scoica prin casă sau covoraşul sau lasă-l să vadă ce se întâmplă, aprinde o lumină) este un start minunat. Dacă ascultaţi muzică pentru cei mici, în timp ce îl stimulezi cu o jucărie şi îi vorbeşti, există posibilitatea să îl supraîncarci şi ar trebui să renunţi la unul din factori.
Limbajul este extrem de important pentru dezvoltarea cognitivă a copilului deci, în general, nu renunţa la acest factor.
Ce activităţi putem introduce în funcţie de segmentul de vârstă? În această săptămână, începem cu primele șase luni de viaţă.
De la 0 la 6 luni
La această vârstă, mobilitatea copilului nu este repartizată uniform. În primele luni, el se găseşte într-o fază incipientă, atât din punct de vedere al motricităţii, cât şi cognitiv.
Însă, această fază incipientă este foarte complexă. Procesele care se activează în aceste prime luni sunt: focalizarea asupra unei imagini, recunoaşterea limbajului, asumarea unei modalităţi de răspuns la factori externi, utilizarea motricităţii fine şi grosiere, etc.
Copilul va începe întâi să observe lumea înconjurătoare, apoi să participe activ la cunoaşterea ei.
Să atingă lucruri, să le guste, să experimenteze cu sunete, să recunoască sunete şi imagini, să îşi utilizeze degetele şi membrele, să vadă lumea din mai multe perspective fizice (pe spate, pe burtă, şezut).
Ce activităţi îi vor capta atenţia? Vă puteţi concentra pe activităţi tactile şi senzoriale.
TACTILE:
Suprafeţe diferite : atingeţi împreună diverse tipuri de suprafeţe, folosiţi cărţi sau jucării care deja oferă această posibilitate sau creați acasă o cărticică, din bucăţi de fetru, pe care coaseţi sau lipiţi diverse forme din materiale diferite: diverse tipuri de pânză, carton, piele, plastic, biluţe de lemn .
Cald şi rece, uscat şi umed: Oferiţi pe tăviţa scaunului de alimentare, cuburi de gheaţă, săculeţi călduţi cu sare ( puneţi sare sau mălai într-o şosetă, înnodaţi-o la capăt şi încălziţi-o foarte puțin în microunde, testaţi înainte de a o utiliza, să nu fie prea fierbinte), apă călduţă, apă rece.
Verbalizaţi în timpul activităţii ceea ce se întâmplă, chiar dacă bebeluşul nu înţelege deocamdată, expunerea la limbaj este foarte importantă în dezvoltarea sa.
AUDITIVE:
Tare şi încet: În sticle de plastic de o jumătate de litru şi în cutii de conserve sigilate cu folie, pentru a nu lasă părţi ascuţite expuse, puneţi boabe de fasole, orez, pietricele. Dacă copilul poate să îşi utilizeze mâinile eficient, ajută-l să le scuture pentru a face sunete puternice sau estompate, mișcându-le încet sau repede.
Exerciţiul va explica o relaţie de cauză- efect şi va ajuta şi la percepţia sunetului. În plus, vei putea urmări şi reacţia copilului tău la sunet şi acest lucru te poate salva de o vizită făcută prea târziu la ORL.
MOTORII:
Cursa pe burtică: În timpul exerciţiilor pe burtică, pune jucării în locuri în care copilul tău nu le poate ajunge şi cu foarte puţină intervenţie ( dacă e posibil doar verbal, un ton de încurajare liniştitor), aşteaptă ca el să le atingă.
Nu lua fizic jucăria pentru a o da copilului, ajută-l pe el să ajungă la ea. ( îl pui în poziţia corectă, îl direcţionezi puţin cu mâna etc.). Bucură-te când ajunge la ea şi dă-i timp să o descopere, nu îl pune din nou în poziţia de start.
Unde sunt picioarele?: Probabil deja aţi început o rutină de gimnastică zilnică. Poţi să introduci un nou joc. În timpul gimnasticii, îi gâdili piciorușele şi i le aduci la piept, îl ajuţi să le descopere cu mânuţele sale. Ca un fel de cucu bau, dar cu picioruşe.
Cucu Bau: Să nu uităm un joc clasic. Ascunde-ţi faţa după palme, dar du jocul şi mai departe.
Ajută-l pe cel mic să descopere permanenţa obiectelor, chiar dacă mai are mult până când o va putea înţelege. Ascunde-te cât mai departe şi apari din nou, după dulap, după uşă, după perdea, apoi întoarce-te de fiecare dată lângă pătuţ.
Îţi vei pregăti foarte bine terenul, pentru a crea o relaţie bazată pe încredere. Îl vei învăţa că de câte ori pleci, te şi întorci, iar acest lucru va avea consecinţe pozitive în viitor.
OLFACTIVE:
Arome diferite:
Cu siguranţă, există în casă diverse obiecte sau fructe cu mirosuri parfumate. Puteţi combina partea tactilă cu cea olfactivă, mângâind şi mirosind o piersică aromată, un pepene galben, un con de brad etc.